Πέμπτη, 25 Ιουνίου 2009

Θα ξαναγίνει η δίκη των έξι του Νοεμβρίου του 1922;


Στο φως νέα στοιχεία
Η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου θα αποφασίσει για την επανάληψη της «δίκης των 6» του 1922

Η δίκη έγινε το Νοέμβριο του 1922

Το Ποινικό Τμήμα του Αρείου Πάγου με την υπ’αριθμόν 1533/2009 απόφασή του παρέπεμψε στην Ολομέλεια του ΑΠ να κριθεί οριστικά εάν θα επαναληφθεί ή όχι η αποκαλούμενη «δίκη των 6» που έγινε το 1922, μετά την Μικρασιατική Καταστροφή.

Την αίτηση επανάληψης της δίκης υπέβαλε το 2008 στον Αρειο Πάγο ο Μιχάλης Πρωτοπαδάκης, εγγονός του Πέτρου Πρωτοπαδάκη, υποστηρίζοντας ότι υπάρχουν νέα γεγονότα και νέες αποδείξεις που καθιστούν πρόδηλη την πλάνη περί των πραγμάτων κατά την διεξαγωγή της δίκης το 1922.

Το 1922, μετά την Μικρασιατική Καταστροφή, εκδηλώθηκε στρατιωτικό κίνημα υπό τους συνταγματάρχες Νικόλαο Πλαστήρα και Στυλιανό Γονατά και τον αντιπλοίαρχο Φωκά, που προκάλεσε την παραίτηση της κυβέρνησης Τριανταφυλλάκου και του Βασιλιά Κωνσταντίνου (14 Σεπτεμβρίου 1922) υπέρ του υιού του Γεωργίου Β'.

Σύμφωνα με το πόρισμα Επαναστατικής Επιτροπής παραπέμφθηκαν να δικαστούν στο Έκτακτο Στρατοδικείο με την κατηγορία της εσχάτης προδοσίας οκτώ πρόσωπα, που έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο την περίοδο 1920-1922:

- τρεις πρώην πρωθυπουργοί, ο Δημήτριος Γούναρης, ο Πέτρος Πρωτοπαπαδάκης και ο Νικόλαος Στράτος,
- ο υπουργός Στρατιωτικών στην κυβέρνηση Πρωτοπαπαδάκη, Νικόλαος Θεοτόκης,
- τρεις υπουργοί στις κυβερνήσεις Γούναρη, ο Γεώργιος Μπαλτατζής, ο Ξενοφών Στρατηγός και Μιχαήλ Γούδας
- και ο αντιστράτηγος Γεώργιος Χατζηανέστης, αρχιστράτηγος Μικράς Ασίας και Θράκης.

Το Στρατοδικείο κήρυξε παμψηφεί ενόχους και επέβαλλε την ποινή του θανάτου στον Χατζηανέστη, τον Γούναρη, τον Στράτο, τον Πρωτοπαπαδάκη, τον Μπαλτατζή και τον Θεοτόκη• την ποινή των ισοβίων επέβαλε στον Γούδα και τον Στρατηγό. Οι έξι εκτελέστηκαν στου Γουδή, περίπου στο σημείο όπου βρίσκεται το νοσοκομείο Σωτηρία.

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κυριακή, 21 Ιουνίου 2009

Η είδησις ήτο ψεβδής κε ας το μάθουν όλοι ... Ο Ερτνογάν έμινε σπίτη.


Για τον Ερτογάν που δεν ήρθε, έλα όμως που τον φωτογράφησαν οι έγκυρες εφημερίδες δίπλα στον Καραμανλή στα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης.

Το εφεβρετικό πεδί

Ένα πεδί, πολύ μικρό, δια να προτοτυπήση,
«Άγιος Βασίλης έρχετε,» βγήκε να τραγοδήση.
Χριστός γενάτε, σκέθφικε, το ξέρουν όλες κι όλοι,
θα έμαθαν πως τίκτετε εν Βυθλεέμ τη πόλει.

Παραμονήν σηκόθικε, ημέραν Χριστουγένων
φόρεσεν το πουλόβερ του, καλώς κουκουλωμένον
κε πεζών του τριγώνου του, έκανε φασαρεία,
«Άγιος Βασίλης έρχετε από την Κεσαρεία.»

Ο κόσμος θοριβήθικε κε όλοι απορούσαν,
«που έμαθες πως έρχετε;» κε τον φιλοδωρούσαν
κε το πεδί επέμενε «από την Καισαρία
και λέγουν, κατεφθίνετε σ’ αρχόντισσα Κυρία.»

Βγήκαν στις πόρτες οι γριές: «Για πες μας, παλικάρι,
Βαστά εικόνα κε χαρτί, χαρτί κε καλαμάρη;»
Αφτό επιβεβέωνεν: «Βεβέως κε βαστά.»
Κι έπεφταν εις απόγνωσιν με χέρια κρεμαστά.

Δημιουργούσε το πεδί πολάς αναστατόσεις.
«Κρίμα στους κόπους», έλεγαν, «κε κρίμα στις ζυμώσεις,
τόσον πολύ χριστόψωμον θα πα΄γη πετεμένον,
γρήγορα Βασιλόπιτας! Φύγαν των Χριστουγέννων.»

Σε λίγο όμως το πεδί, ήρχισεν να φοβάται,
κι έγβαλε παράρτημα, λέγων «Χριστός γενάται,
η διάδοσις ήτο ψεβδής κε ας το μάθουν όλοι,
Χριστός γενάτε σήμερον εν Βηθλεέμ τη πόλη»

Ανέπνεφσαν οι άνθρωποι, αγάλοντο αι γραίε .
«Έλα να λάβης κουραπιέ, δραστύριέ μας νέε.
Να είσε πάντοτε καλά, πεδάκι μου να ζήσης,»
Κε το πεδί τους έλεγε «…χαίρετε ολ’ η φύσις»

Μ’ αφτό το κόλπο ο μικρός, επέρναγε θαβμάσια
κε λέγων το παράρτημα, εκέρδιζεν διπλάσια.
Κε καμαρόνων οι γονείς, θαυμάζοντας το γιό των,
τον έστελναν Πρωτοχρονιά κε έψαλε των Φώτων.

Έγραφε ο Γιάννης Παρασκευόπουλος στην Ελευθεροτυπία της 29ης Δεκ. 2007
…ΕΦΕΥΡΕΤΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ
Μέρες που είναι παραδίδομεν εις την κρίσιν του κοινού το χριστουγεννιάτικο ποίημα του μεγαλειώδους Μποστ, αφιερωμένο εξαιρετικά στη μεγαλοσχήμονα εφευρετική δημοσιογραφία που, αφού βγάλει μια κιτρινιάρικη είδηση και προσποριστεί όλα τα οφέλη, ενόψει επικείμενης διάψευσης, σπεύδει πρώτη να επανορθώσει εκδίδοντας διορθωτικό παράρτημα, αποκαθιστώντας την αλήθεια και ξανακερδίζοντας λεφτά και εντυπώσεις.

Παρασκευή, 19 Ιουνίου 2009

Μικρή σεισμική δόνηση το πρωϊ, αισθητή στα Γιάννενα.


Ασθενής σεισμός έγινε αισθητός σήμερα στα Γιάννενα 8,25 το πρωϊ. Η δόνηση, σύμφωνα με το σεισμολογικό εργαστήριο του Παν. Αθηνών είχε μέγεθος 3,3 R.

To επίκεντρο 21 km βορειοδυτικά των Ιωαννίνων,

30 km νότια-νότια δυτικά της Κόνιτσας.

Είχε μικρό εστιακό βάθος, μέχρι 10 km.
Άλλο σεισμολογικό εργαστήριο δίνει εστιακό βάθος 2km.

Στην περιοχή έγιναν πριν λίγες μέρες, άλλοι δυο σεισμοί του ίδιου περίπου μεγέθους, που σημειώνονται στο χάρτη με λευκούς κύκλους.

Πέμπτη, 18 Ιουνίου 2009

Οι Κυκλάδες βουλιάζουν κατά 1 χιλιοστό κάθε 2 χρόνια. Πριν 20.000 χιλιάδες χρόνια ήταν ενωμένες!


ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ από Τα Νέα

Στα κρυστάλλινα νερά της αινιγματικής Ρήνειας, του νησιού που κάποτε ήταν η νεκρόπολη της Δήλου, βρέθηκε η αρχή του μονοπατιού που οδηγεί σε ένα από τα πολλά μυστήρια του Αιγαίου: την αργή μέχρι σήμερα βύθιση των Κυκλάδων.

Η Δήλος, η Ρήνεια και η Μύκονος ήταν ένα από τα τελευταία ενιαία κομμάτια ξηράς ενός τεράστιου νησιού που δέσποζε κάποτε στο Κεντρικό Αιγαίο. Πριν από περίπου 10.000 χρόνια, η θάλασσα που εισχωρούσε διαρκώς στην ξηρά διαχώρισε τις ακτογραμμές των τριών νησιών, σχηματίζοντας σιγά σιγά την εικόνα που αντικρύζουμε σήμερα στον χάρτη. Λίγο πιο νότια, η ενωμένη Παροναξία, είχε και αυτή την ίδια μοίρα. Η θάλασσα τη σκέπασε αφήνοντας να ξεπροβάλουν τα δύο νησιά. Ο καιρός κύλησε, οι μνήμες σβήστηκαν, ώσπου το καλοκαίρι του 2002 μια ομάδα ειδικών πλησιάζει με ένα μικρό βαρκάκι την πανέμορφη παραλία της Στενής, στη Ρήνεια.

Ο Κοσμάς Παυλόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Γεωγραφίας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, φορά τη μάσκα του και μαζί με τους συνεργάτες του καταδύονται στα γαλαζοπράσινα νερά, όπου βλέπουν να ξεπροβάλει από τον πυθμένα μια ρωμαϊκή δέστρα πλοίου.

«Ήταν μόλις ενάμισι μέτρο κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και μας επιβεβαίωσε όλα τα δεδομένα που είχαμε συγκεντρώσει από την αρχή της έρευνάς μας. Ο πυθμένας ήταν κάποτε στεριά. Και μάλιστα στο πρόσφατο, γεωλογικά, παρελθόν». Σε μικρή απόσταση από τη δέστρα, διάσπαρτα λιγοστά απομεινάρια πρόδιδαν ίχνη ανθρώπινης παρουσίας εδώ και αρκετές χιλιετίες. «Σκεφτείτε, πριν από 2.500 χρόνια, η στάθμη της θάλασσας ήταν περίπου 2,5 μέτρα χαμηλότερα». Με την εμπειρία που έχει στη γεωλογική εξέταση του πυθμένα, ο Κοσμάς Παυλόπουλος μπορεί να καταλάβει τις πληροφορίες που κρύβει ο βυθός.

Στο εργαστήριο
Η υποβρύχια εξερεύνηση συνεχίζεται και όταν μεσημεριάζει, η ομάδα από το Χαροκόπειο μαζί με την επιστημονική ομάδα της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής μεταφέρουν στις αποσκευές τους μικροσκοπικά δείγματα από τύρφες, οργανικά υλικά και ψηφιδοπαγείς αιγιαλούς (beach-rocks, μακρόστενα συνήθως βράχια που σχηματίζονται στις παραλίες μερικά μέτρα από το σημείο όπου σκάει το κύμα) για να τα αναλύσουν στο εργαστήριο.


Εκεί, βρίσκεται για τον ίδιο λόγο ένας μεγάλος αριθμός δειγμάτων που συγκεντρώθηκαν από άλλα Κυκλαδονήσια και από παράκτιες περιοχές της χώρας. Πρέπει να συγκριθούν, ώστε οι επιστήμονες να καταλάβουν τι συμβαίνει κάτω από τις Κυκλάδες και «βυθίζονται» γρηγορότερα.

Μπροστά σε μια στοίβα χαρτιών με μετρήσεις και αποτελέσματα από την ανάλυση σεισμικών τομών, βυθομετρίας, γεωμορφολογίας πυθμένων, ραδιοχρονολογήσεων και εξελιγμένων τεχνικών ανάλυσης, ο δρ γεωλόγος Βασίλης Καψιμάλης, ερευνητής στο Ινστιτούτο Ωκεανογραφίας στο ΕΛΚΕΘΕ, δείχνει ικανοποιημένος, καθώς έγινε ένα ακόμη βήμα για να επιβεβαιωθεί η θεωρία του για την πιθανότητα ύπαρξης προϊστορικών καταποντισμένων οικισμών και αρχαιολογικών καταλοίπων.

Το μυστήριο του Αιγαίου
«Υπάρχει ένα μυστήριο γύρω από τις Κυκλάδες που δεν έχει σχέση με τον ρυθμό ανόδου της θαλάσσιας στάθμης», λέει στα «ΝΕΑ». «Οι Κυκλάδες κάθονται πάνω σε ένα πλατό, ένα ύβωμα, με βάθος που δεν ξεπερνά τα 200 μέτρα, που χωρίζει το Βόρειο από το Νότιο Αιγαίο. Απο τη μία πλευρά του πλατό, στο Βόρειο Αιγαίο, ο πυθμένας φθάνει μέχρι τα 1.500 μέτρα βάθος, ενώ από τη νότια πλευρά, ο πυθμένας είναι ακόμα πιο βαθύς φθάνοντας τα 2.500 μέτρα βάθος. Είναι αλήθεια ότι πριν από 20.000 χρόνια, όταν η στάθμη της θάλασσας βρισκόταν 120 με 130 μέτρα χαμηλότερα απ΄ ό,τι είναι σήμερα, τα νησιά των Κυκλάδων αποτελούσαν ένα ενιαίο, τεράστιο νησί που είχε μήκος 160 χιλιόμετρα και πλάτος 70 χιλιόμετρα», λένε στα «ΝΕΑ» οι δύο επιστήμονες.

«Τα Κυκλαδονήσια βυθίζονται μισό χιλιοστό κάθε χρόνο»

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ από την ανοδική τάση της θάλασσας - η οποία είναι αποτέλεσμα ενός μακροχρόνιου κλιματικού φαινομένου που επηρέασε λίγο πολύ με τον ίδιο τρόπο την Ανατολική Μεσόγειο- υπάρχουν ενδείξεις ότι το πλατό των Κυκλάδων βυθίζεται πιο γρήγορα σε σύγκριση με τις υπόλοιπες περιοχές του Αιγαίου.
Σύμφωνα με τους ειδικούς το κυκλαδικό σύμπλεγμα είναι ουσιαστικά τεκτονικά ανενεργό εδώ και περίπου 1 εκατομμύριο χρόνια, χωρίς ιδιαίτερη σεισμική δραστηριότητα. Αυτή εντοπίζεται περιμετρικά του πλατό, όπως για παράδειγμα στη νότια πλευρά όπου σχηματίζεται το ηφαιστειακό τόξο».
Τι συμβαίνει λοιπόν;
Ο κ. Κοσμάς Παυλόπουλος εξηγεί: «Υπάρχει ενδεχομένως σε αρκετά χιλιόμετρα βάθος στη λιθόσφαιρα μαγματικό υλικό το οποίο προκαλεί στο υπερκείμενο πλατό ένα είδος παραμόρφωσης. Δηλαδή το κάνει κατά περιόδους να ανυψωθεί ή να κατέλθει χωρίς να το κατακερματίσει. Τα στοιχεία που έχουμε συλλέξει από πολλές περιοχές του Αιγαίου μάς οδηγούν στην εκτίμηση ότι τουλάχιστον τα τελευταία 6.000 χρόνια, το ύβωμα πάνω στο οποίο βρίσκονται τα Κυκλαδονήσια υποχωρεί προς τα κάτω με ρυθμό μισό χιλιοστό κάθε χρόνο περίπου».

Τρίτη, 16 Ιουνίου 2009

Η Πηνελόπη δούλευε τους ανεμιστήρες στο φούλ.


.............................Συλλογή μαργαριταριών από γραπτά...............................

Εσπεριδοειδή σαν τα πορτοκάλια είναι και τα μαντολίνια, αλλά πιο μικρά και με φλούδα που βγαίνει εύκολα. (γυμνάσιο Αθήνας)

Η επετηρίδα είναι αυτό που βγάζουμε στα μαλλιά μας άμα δεν λουζόμαστε συχνά. (γυμνάσιο Πάτρας)

Ο μισογύνης είναι τέρας μυθολογικόν, μισός γυναίκα και μισός άλλο πράμα, απερίγραπτης ασχήμιας και τελείως εξαγριωμένος με την κατάστασή του. (γυμνάσιο Θεσπρωτίας)

Ο Κωνσταντίνος Καντάφης ήτανε Έλληνας ποιητής που γεννήθηκε στη Λιβύη της Αλεξάνδρειας. (γυμνάσιο Αθήνας)

Στην αρχαία εποχή δεν υπήρχαν ξένες χώρες, γι αυτό δεν έχουν βρει οι αρχαιολόγοι αρχαία διαβατήρια. (γυμνάσιο Θεσσαλονίκης)

Όταν ο Οδυσσέας γύρισε πίσω στην Ιθάκη, βρήκε τους είκοσι ανεμιστήρες και την Πηνελόπη να τους δουλεύει στο φουλ. (γυμνάσιο Θήβας)

Ο Λεωνίδας και οι Τριακόσιοι του ηττήθηκαν, γιατί οι Θερμοπύλες ήτανε πολυπληθέστεροι σε αριθμό. (γυμνάσιο Αθήνας)

Την Οδύσσεια της έγραψε ο Οδυσσέας. Την Ιλιάδα ο Ηλιάδης. (γυμνάσιο Λαμίας)

Η γυναίκα του Τσάρου λεγότανε Τσάρα. Η κόρη του τσατσάρα. Ο γιος του Νορέγιεφ. (γυμνάσιο Αθήνας)

Η Παραφίνη ήτανε η θεά που προστάτευε τα Χερουφίμια και τα Σεραφίμια. (γυμνάσιο Κορίνθου)

Tα Χερουβίμ και τα Σεραβίμ ήταν μικρά αγγελάκια που πετούσαν δεξιά-αριστερά στο πλάι των μεγάλων αγγέλων. Τα Χερουβίμ χερούβιζαν (δεξί πέταγμα) και τα Σεραβίμ σερούβιζαν (αριστερό πέταγμα). Στην ανάγκη υπήρχαν και τα Πτερουβίμ για πέταγμα κατευθείαν στη μέση. (απ'το ίδιο διαγώνισμα Θρησκευτικών, γυμνάσιο Κορίνθου)

Πρωτεύουσα της Κεϋλάνης είναι η Λιπτον Τι. (γυμνάσιο Αθήνας)

Το τετράγωνο της υποτείνουσας ισούται, αλλά όχι πάντοτε. (γυμνάσιο Καλαμάτας)

Η κυριότερη αιτία της εξάτμισης είναι η φωτιά κάτω από το κατσαρολάκι. (γυμνάσιο Κορίνθου)

Η σοβιέτα είναι που φοράνε οι Ρωσίδες. Στη Σερβία φοράνε σερβιέτες. (γυμνάσιο Κορίνθου)

Ο πρατήρας είναι λέξη δυσανόητη, δηλ. με δυο έννοιες. Μια όταν είναι σε ηφαίστειο και μια όταν δουλεύει σε πρατήριο. (γυμνάσιο Αθήνας)

Ενεργητική φωνή: Κυνηγάω τον λαγό. Παθητική φωνή: Ο λαγός με κυνηγάει. (γυμνάσιο Κορίνθου)

Οι βηταμίνες βρίσκονται ακριβώς ανάμεσα από τις αλφαμίνες και τις γαμαμίνες. (γυμνάσιο Θεσσαλονίκης)

Το ακριβώς αντίθετο της Αγίας Τριάδας είναι η Διαβολική Τριάδα, πυρ, συν γυναιξί και θάλασσα. Πράγματα του Σατανά. (λύκειο Ξάνθης)

Η μπανάνα στα ελληνικά γράφεται όπως και στα αγγλικά, δηλαδή με ένα μπα και δύο να. (γυμνάσιο Θεσσαλονίκης)

Τα 6 χαρακτηριστικότερα ζώα του Βόρειου Πόλου είναι 3 αρκούδες και 3 φώκιες. (γυμνάσιο Αθήνας)

Το 31 είναι πολύ κακός τζόγος. Ο πατέρας μου μας είπε ότι μια φορά 31 άνθρωποι παίζανε 31 και ήρθανε 31 μπάτσοι και τους έβαλαν 31 μέρες φυλακή και μετά 31 δικαστές τους εδικάζανε 31 μέρες και τους τιμώρησαν με 31 χρόνια φυλακή. Κάναμε πως το πιστέψαμε για να μη γίνει φασαρία. (από διαγώνισμα στην Ιστορία, γυμνάσιο Καρδίτσας)

Ερώτηση: "Τι γνωρίζετε για τις εικονομαχίες;" Απάντηση: "Εικονομαχίες ήταν οι μάχες που έκαναν οι λαοί για τις εικόνες. Όποιος κέρδιζε τη μάχη κέρδιζε και τις εικόνες". (γυμνάσιο Αθήνας)

"Ο Ε. Λύτης και ο Σ. Εφέρης είναι και οι δύο Έλληνες ποιητές κατηγορίας νόμπελ". (γυμνάσιο Αργοστολίου)

"Οι Δέκα Εντολές γράφτηκαν από τον Σινά και παραδόθηκαν στον Μωυσή στην Πλάκα. Ήταν όλες πέτρινες, αλλά σαφέστατες". (γραπτό υποψηφίου για την Σχολή Αστυνομίας)

"Ο Κουστώ είναι ένας σύγχρονος Οδυσσέας, αλλά που δεν κατοικούσε στην Ιθάκη, και για το λόγο αυτό οι περιπέτειές του δεν λέγονται Οδύσσειες, αλλά Κουστωδίες". (γραπτό υποψηφίου για την Σχολή Αστυνομίας)

«Στο Βόρειο Πόλο δεν ζούνε άνθρωποι, παρά μόνο οι Εσκιμώοι» (γυμνάσιο Δελβινακίου)
(ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ στο blogspot "busy bee" εκ Κρήτης)

Σάββατο, 13 Ιουνίου 2009

Άσκηση του μυαλού: Διατηρείστε ξύπνια τη σκέψη, μην παρασύρεστε από λέξεις!

Διαβάστε ΜΟΝΟ στην αρχή, τα γαλάζια γράμματα και κάντε ο,τι λέει σ' αυτά.
Αφού απαντήστε, μετά διαβάστε στα κόκκινα γράμματα, διαφορετικά δεν έχει νόημα, είναι σαν να λύνετε μια άσκηση, αφού πρώτα διαβάσατε τη λύση!

Σάββατο, 6 Ιουνίου 2009

Ο Χείλων από τη δορυστέφανο Σπάρτη.

ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΑ ( Το βρήκα στην τοπική εφημερίδα ΠΡΩΪΝΟΣ ΛΟΓΟΣ )


XEIΛΩN 6ος αι. π.Χ.
Ένας από τους Eπτά Σοφούς της Aρχαιότητας. Γεννήθηκε στη Σπάρτη τον 6ο π.X. αιώνα και πέθανε το 548 π.X. στην Oλυμπία από συγκίνηση, τη στιγμή που φιλούσε το γιο του, όταν ανακηρύχθηκε Oλυμπιονίκης στο αγώνισμα της πυγμής.
Tον έθαψαν με μεγάλες τιμές στην Oλυμπία και στο άγαλμα που του είχαν στήσει στη Σπάρτη, είχαν χαράξει το εξής επίγραμμα:
«H δορυστέφανος Σπάρτη γέννησε τούτο το Xείλωνα, που στους επτά σοφούς στέκεται πρώτος στη σοφία».
Yπήρξε σοφός αλλά και νομοθέτης συγχρόνως, που διαμόρφωσε το σύστημα των Eφόρων της Σπάρτης, το οποίο έπαιξε σημαντικό ρόλο στη ζωή της πόλης στα κλασσικά χρόνια. Γιατί οι έφοροι είχαν την εποπτεία της παίδευσης των νέων και επιτηρούσαν τη διαγωγή των πολιτών. Προήδρευαν στη γερουσία και στην Aπέλλα (συνέλευση του Δήμου που έπαιρναν μέρος μόνον οι Σπαρτιάτες που είχαν ηλικία μεγαλύτερη των 30 ετών, συνεδρίαζε κάθε πανσέληνο και οι αποφάσεις παίρνονταν διά βοής. Kάτι ανάλογο με την εκκλησία του Δήμου στην Aθήνα), δίκαζαν σχεδόν όλες τις αστικές υποθέσεις και ασκούσαν τη δίωξη των εγκληματιών στη γερουσία. H εξουσία τους είχε επεκταθεί ακόμη και στους βασιλιάδες.
Tο 566 π.X. έγινε έφορος της Σπάρτης και ανύψωσε το θεσμό σε κύριο μοχλό της ζωής των Σπαρτιατών.
Όπως πολλοί σοφοί, έτσι και ο Xείλων, ήταν ποιητής. Έγραψε ελεγεία με 200 περίπου έπη από τα οποία δε σώθηκε τίποτε.
O Xείλων ήταν λιγόλογος, μετρημένος, και η φράση του ήταν πάντα σαφής και χωρίς στολίδια.
O Aρισταγόρας ο Mιλήσιος αποκαλούσε αυτή τη βραχυλογία και σαφήνεια «Xειλώνειο ύφος».
Για το σοφό έχουμε τη γνώμη και του ιστορικού Hρόδοτου, ο οποίος λέει:
Ένας μόνο σοφός Σπαρτιάτης μνημονεύεται από τις αρχαίες πηγές, ο Xείλων, που ήταν ο πιο μυαλωμένος και σοφός από όλους τους Σπαρτιάτες. Aυτός είπε την επιγραμματική φράση:
«Eγγυήθηκες; Xάθηκες!»
Tη σοφία, τη σύνεση, αλλά και τη βαθιά γνώση του Xείλωνα για τα ανθρώπινα, αποδεικνύουν σαφέστατα οι ακόλουθες απαντήσεις που έδωσε σε ανάλογα ερωτήματα, αλλά και μερικές από τις σκέψεις - απόψεις του που παραθέτουμε:
– Όταν τον ρώτησαν σε τι διαφέρει ο μορφωμένος από τον αμόρφωτο, είπε ότι ο πρώτος «φέρνει καλές ελπίδες».
– Όταν ρωτήθηκε τι είναι δύσκολο, απάντησε:
«Nα φυλάξει κανείς ένα μυστικό, να διαθέσει σωστά τις ώρες της σχόλης του και να μη δυσανασχετεί όταν τον αδικούν».
Να τρέχεις πιο γρήγορα στους φίλους σου όταν βρίσκονται σε δυστυχία, παρά όταν ευτυχούν.
Nα προτιμάς τη ζημιά από το αισχρό κέρδος, γιατί το πρώτο θα σε λυπήσει μια φορά, ενώ το δεύτερο θα σε λυπεί διαρκώς.
Nα μην περιγελάς όποιον χτυπά η δυστυχία.
Nα είσαι πράος όταν έχεις ισχύ, για να σε σέβεται ο πλησίον και όχι να σε φοβάται.
Nα μη μιλάς πριν σκεφθείς καλά.
Θυμού κράτει: Nα συγκρατείς το θυμό σου.
Nόμοις πείθου: Nα υπακούεις στους νόμους.
Nα είσαι πάντα ήρεμος.
Nα μη ζητάς πράγματα που είναι αδύνατο να γίνουν.
Mάθε να βάζεις τάξη στο σπίτι σου.
Όταν αδικείσαι να είσαι διαλλακτικός.
Nα μην κακολογείς τον πλησίον σου.
Σπεύδε βραδέως.
Nα μην προτρέχει η γλώσσα του νου.
Mακάριζε αυτόν που πέθανε.
Mην υπερηφανεύεσαι για τις γνώσεις σου.
Όλα τα κακά συμβαίνουν όταν κανείς είναι οργισμένος.
Nα μην απειλείς κανέναν.
Nα σέβεσαι τον ηλικιωμένο.
Στα συμπόσια των φίλων σου να πηγαίνεις αργά, στις δυστυχίες τους γρήγορα.
Nα μη σπεύδεις να μιλήσεις.
Nα μην αγαπάς εκείνον που είναι περίεργος για τα ξένα πράγματα.
H αρετή φέρει φήμη στους ζωντανούς, δόξα στους νεκρούς και αθανασία στους ουρανούς.
Nα συγκρατείς τη γλώσσα. Iδιαίτερα στα συμπόσια να μην κακολογείς τον πλησίον σου, γιατί διαφορετικά θα ακούσεις και συ πράγματα που θα σε στενοχωρήσουν.
O Δίας πρέπει να ταπεινώνει τους περήφανους και να ανεβάζει τους ταπεινούς.
Nα μην κακολογείς πεθαμένο.
Nα φυλάς τον εαυτό σου.
Nα μη βιάζεσαι όταν περπατάς.
Nα μην απειλείς κανέναν γιατί είναι θηλυπρεπές.

Φίλες και φίλοι, περίφημα παρέμειναν από την Αρχαιότητα τα λακωνικά αποφθέγματα και οι βαθυστόχαστες σκέψεις και νουθεσίες του Λακεδαίμονα σοφού.
Για αυτό πρέπει να είναι χρήσιμος οδηγός σε όλα τα κοινωνικά στρώματα και σε όλες τις διοικητικές βαθμίδες, για να απολαμβάνουμε όλα τα αγαθά, υλικά και πνευματικά, που χαρίζει μια ευνομούμενη πολιτεία.

Παρασκευή, 5 Ιουνίου 2009

Η περιοχή - το χωριό Μιχαλίτσι- που έπεσε χτές το F16. Σώος ο έμπειρος πιλότος σμηναγός.


Προβολή μεγαλύτερου χάρτη

Από "σύγκρουση" με αετό που ζήλεψε ή φοβήθηκε το σιδερένιο πουλί F16. - εισρόφηση στον κινητήρα έλεγαν χτες οι "ειδικοί" αυτόπτες μάρτυρες-
Η περιοχή πρέπει να προσφέρεται για ασκήσεις σε χαμηλό ύψος λόγω των παραπόταμων που έχει, πτήσεις που να μην τις βλέπουν τα ρανταρ.
Ένα καλοκαίρι κάτω από το χωριό Δίλοφο στην ποταμιά στο δημόσιο δρόμο, στο Ζαγόρι από το πουθενά και χωρίς σχεδόν να ακουστεί πριν ο γνώριμος ήχος ενός αεροπλάνου πρόβαλαν δυο ατσάλινα πουλιά σε ύψος 100 μέτρα;
Αν είχαν πινακίδες κυκλοφορίας όπως τα αυτοκίνητα, σχεδόν θα διέκρινε κανείς τους αριθμούς!
Έμεινα εκστατικός μέχρι να διαβούν από τον απέναντι χαμηλό λόφο.
Ο σκοπός ήταν, κατά τη γνώμη μου, ακολουθώντας το ανάγλυφο της περιοχής και εκμεταλλευόμενοι τις ρεματιές να φθάσουν π.χ. από την Άρτα στην Κόνιτσα χωρίς να γίνουν ορατοί από ραντάρ.

Άλλα αεροπορικά ατυχήματα στην περιοχή, μετά το 1967
Πριν 15 περίπου χρόνια αεροπλάνο της Π.Α. έπεσε σε κατεβασιά -νεροσυρμή- σε βουνό του χωριού Πραμάντων.

Τον Σεπτέμβριο του 1970 ντακότα της Π.Α. που απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Καβάλας με προορισμό το Άκτιο χάνει τον προσανατολισμό του, λόγω της πυκνής νέφωσης στην Πίνδο και συντρίβεται στις πλαγιές του Μιτσικελιού στις 9.30 το πρωί, στη θέση "Καψάλα" πάνω από το χωριό Περίβλεπτος. Επτά άτομα που επέβαιναν χάνουν την ζωή τους. Το τραγικό του δραματικού δυστυχήματος ήταν ότι το αεροπλάνο μετέφερε έναν νεκρό στρατιώτη, όπως γράφει στο βιβλίο "Γιάννινα 1967-1973" ο δημοσιογράφος κ. Σπύρος Θεμελής.

Πυροσβεστικό (Ιούλιος 1978) άρπαξε φωτιά στον αέρα, αποτεφρώθηκε στο διάδρομο του αερολιμένα Ιωαννίνων. Ο πιλότος επισμηναγός, ευτυχώς αφού κατάφερε να φέρει το αεροπλάνο με φλεγόμενο κινητήρα πάνω από την περιοχή της λιμνοπούλας, κατόρθωσε μόλις το αεροπλάνο έπιασε έδαφος να πεταχτεί έξω. Είδα τον επισμηναγό μετά το συμβάν, ήταν άλλος άνθρωπος, αγνώριστος με σκληρά τραβηγμένα χαρακτηριστικά, αμίλητος, τον γνώριζα από προηγούμενες αποστολές σε νορμάλ συνθήκες.

Σύμφωνα με μεταγενέστερο δημοσίευμα της εφημερίδας Πρώτο Θέμα η πτώση του F16, οφείλεται σε πρόσκρουση σε καλώδια υψηλής τάσης της ΔΕΗ, και όχι σε σύγκρουση με μεγάλο αετό.

Πέμπτη, 4 Ιουνίου 2009

Βεβήλωσαν και πάλι το Εβραϊκό Νεκροταφείο

Εκτεταμένες ζημιές σε 6 τάφους...
Βεβήλωσαν και πάλι το Εβραϊκό Νεκροταφείο!

• Συνέχεια είχε χθες το σήριαλ, που συχνά επαναλαμβάνεται στο Εβραϊκό Νεκροταφείο των Ιωαννίνων.
Χθες τα ξημερώματα διαπιστώθηκαν εκτεταμένες ζημιές σε έξι τάφους ενώ φθορές προκλήθηκαν από άγνωστους και στην επιτύμβια στήλη.
Ο Πρόεδρος της Εβραϊκής Κοινότητας Ιωαννίνων κ. Μωϋσής Ελισάφ επισκέφθηκε το Νεκροταφείο, αμέσως μόλις έγινε αντιληπτή η ασέβεια. Για μια ακόμη φορά εξέφρασε την αγανάκτησή του και την απογοήτευσή του για το γεγονός. Η αστυνομία διενεργεί έρευνα, ωστόσο δεν αναμένεται να εντοπιστούν, τουλάχιστον, άμεσα, οι βέβηλοι.


• Επιτέλους, ας καταλάβουν κάποιοι ακραίοι, ότι ο σεβασμός της καταγωγής των άλλων και κυρίως των νεκρών, είναι υποχρέωση όλων. Η πρόκληση ζημιών σε τάφους δεν είναι πολιτική πράξη, αλλά απαράδεκτη και νοσηρή από κάθε άποψη ενέργεια.
Ο καθείς οφείλει να είναι υπέρμαχος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Και η… ησυχία των νεκρών, οποιασδήποτε φυλής, είναι ένα από τα υπέρτατα ανθρώπινα δικαιώματα.

• Την πρόσφατη επίθεση στο Εβραϊκό Νεκροταφείο καταδικάζει με χθεσινή της ανακοίνωση η Ν.Ε. Ιωαννίνων του ΠΑΣΟΚ, η οποία, μεταξύ άλλων, σημειώνει ότι αυτή αποτελεί «μέγιστη ασέβεια προς τους νεκρούς μίας ιστορικής κοινότητας της πόλης, η πορεία της οποίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία των Ιωαννίνων».
• Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και σχετική ανακοίνωση της ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. Ιωαννίνων, η οποία καταδικάζει την επίθεση, χαρακτηρίζοντάς την ως «βάρβαρη» και τονίζει πως οι δράστες αποθρασύνονται λόγω του ότι μέχρι σήμερα δεν έχει συλληφθεί κανένας υπαίτιος για τις ζημιές.
• Και ο ΣΥΡΙΖΑ καταδικάζει, με χθεσινή ανακοίνωσή του, τις επιθέσεις κατά του εβραϊκού νεκροταφείου τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι πρόκειται για «επιθέσεις που προκαλούν πραγματικό ψυχικό πόνο σε δεκάδες οικογένειες συμπολιτών μας και παράλληλα αποτελούν στίγμα για τα σύγχρονα Γιάννενα, στίγμα ρατσισμού και αντισημιτισμού χωρίς προηγούμενο».


Αυτό που διαφοροποιεί τα πράγματα μετά τη νέα επίθεση, είναι η έκταση και η «ποιότητα» των βανδαλισμών, αλλά και η επικυρωμένη πλέον απουσία της αστυνομίας. Ο αστυνομικός διευθυντής, Θεοχάρης Αγόρης, μιλώντας στον «Η.Α» τόνισε ότι «ο χώρος επιτηρείται με περιπολίες». Συμπλήρωσε πάντως ότι «είναι μεγάλη έκταση, 36 στρέμματα με δέντρα» και ότι τις νυχτερινές ώρες είναι δύσκολη η επιτήρηση.
Πάντως, οι δράστες της προχθεσινής επίθεσης πρέπει να έμειναν αρκετή ώρα στο χώρο του νεκροταφείου και μάλιστα σε τμήμα του κοντά στο δρόμο, σίγουρα ορατό από τις πολυκατοικίες απέναντι και να έκαναν μάλιστα και πολύ θόρυβο!
Μέχρι χθες το απόγευμα πάντως, κανείς από τους περιοίκους και γείτονες δεν είχε αναφέρει κάτι «ύποπτο» να υπέπεσε στην αντίληψή του. Προφανώς, οι δράστες μπήκαν στο χώρο με τον «κλασικό» τρόπο, από τον τοίχο της παιδικής χαράς δίπλα στο νεκροταφείο. Και σα να μην έφταναν όλα αυτά, οι δράστες με ανεξήγητη βαρβαρότητα, πολτοποίησαν δύο χελώνες και χρησιμοποίησαν το αίμα τους για να ολοκληρώσουν τη βεβήλωση του μνημείου των θυμάτων του Ολοκαυτώματος.
Λίγο πριν τις 11 το πρωί έφτασαν στο χώρο του νεκροταφείου άνδρες της Σήμανσης αναζητώντας αποτυπώματα ή άλλα στοιχεία που μπορούν να οδηγήσουν στους δράστες. Η προανάκριση από την υποδιεύθυνση Ασφαλείας συνεχίζεται.

Έλα στο τμήμα!
Η αστυνομία, όταν χθες το πρωί επικοινώνησε με τους επιτελείς της ο πρόεδρος της Εβραϊκής Κοινότητας Μωυσής Ελισάφ, του ζήτησαν «να έρθει στο τμήμα για να κάνει μήνυση», προκαλώντας τη δικαιολογημένα έντονη αντίδραση. Όταν όμως οι αστυνομικοί της Ασφάλειας βρέθηκαν στο εβραϊκό νεκροταφείο και είδαν την έκταση των βανδαλισμών, κατάλαβαν ότι η υπόθεση είναι πολύ σοβαρή. Μικρή ένταση προκλήθηκε και στο χώρο του νεκροταφείου, καθώς οι αστυνομικοί ισχυρίστηκαν ότι «ο χώρος φυλάσσεται», κάτι που η χθεσινή επίθεση όμως το αμφισβητεί ευθέως: Έξι τάφοι με σπασμένες πλάκες, όπως επίσης σπασμένο και το μνημείο των θυμάτων του Ολοκαυτώματος. Τρεις από τους τάφους είναι πιο πρόσφατοι, αυτοί που βρίσκονται δίπλα στο μνημείο αμέσως μετά το μικρό οίκημα, κοντά στην πύλη του νεκροταφείου. Άλλοι δύο είναι παλιότεροι και βρίσκονται πιο ψηλά. Ο ένας από τους δύο, με πέτρινη πλάκα «αντιστάθηκε» στους βανδάλους. Το τελευταίο μνήμα που βεβηλώθηκε, είναι του Ιωσήφ Γκανή, ευεργέτη και ιδρυτή μαζί με τη σύζυγό του Εσθήρ, του ομώνυμου ιδρύματος.

«Έκρηξη αντισημιτικής βίας»
Ο κ. Ελισάφ στις δηλώσεις του, κάλεσε όλους τους Γιαννιώτες και τις Γιαννιώτισσες να ορθώσουν ανάστημα απέναντι στις επιθέσεις φυλετικού μίσους και νεοναζιστικής έμπνευσης: «Μετά τους νεκρούς, ακολουθούν οι ζωντανοί» τόνισε χαρακτηριστικά, προειδοποιώντας για τα αποτελέσματα της ανοχής και αδιαφορίας σε τέτοιου είδους πράξεις. «Το περιστατικό έγινε μπροστά σε κατοικημένη περιοχή» είπε επίσης και κατήγγειλε την αρχική στάση της αστυνομίας για «χαλαρή αντιμετώπιση». Εξέφρασε τη θλίψη και την οδύνη του για το γεγονός και συμπλήρωσε ότι το σύνολο των επιθέσεων (τριών μέσα στο 2009 μόνο) διαμορφώνει κλίμα «έκρηξης αντισημιτικής βίας στην πόλη».

Τα κόμματα καταδικάζουν
Η νομαρχιακή επιτροπή Ιωαννίνων του ΠΑΣΟΚ κατήγγειλε την «απρόκλητη, βάρβαρη και φασιστική επίθεση», τονίζοντας ότι «πρόκειται για μέγιστη ασέβεια προς τους νεκρούς μίας ιστορικής κοινότητας της πόλης, η πορεία της οποίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία των Ιωαννίνων». Το ΠΑΣΟΚ συμπληρώνει ότι πρέπει να «απομονωθούν τα φασιστοειδή στοιχεία που επιχειρούν να αμαυρώσουν το ιστορικό της παρελθόν και να καθορίσουν με τον τρόπο που μόνο αυτοί θέλουν, το παρόν και το μέλλον της» και καλεί τα όργανα της Πολιτείας να αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και να ανταποκριθεί στα διαχρονικά αιτήματα της Εβραϊκής κοινότητας των Ιωαννίνων, για την επαρκή φύλαξη του νεκροταφείου.
Ο ΣΥΡΙΖΑ Ιωαννίνων τονίζει ότι «το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν έχουν εντοπισθεί οι ένοχοι των βανδαλισμών που έχουν προηγηθεί, φαίνεται ότι αποχαλινώνει όσους φαντασιώνονται Νύχτες Κρυστάλλων και στην πόλη μας, καθ' ομοίωση των πιο σκοτεινών εποχών που γνώρισε ποτέ ο κόσμος μας». Ζητάει την εξιχνίαση των επιθέσεων και την αποτελεσματική φύλαξη του νεκροταφείου, σε συνεργασία με την εβραϊκή κοινότητα.
Η Αντικαπιταλιστική Αριστερή Συνεργασία για την Ανατροπή (ΑΝΤΑΡΣΥΑ) καταγγέλλει την επίθεση στο εβραϊκό νεκροταφείο, καθώς και τη στάση της αστυνομίας. «Απεναντίας μέλη της ‘Χρυσής Αυγής’ και στην πόλη βρέθηκαν πίσω από τις γραμμές των ΜΑΤ κατά την διάρκεια κατασταλτικών επιχειρήσεων, ενάντια στην αγωνιζόμενη νεολαία» αναφέρει μεταξύ άλλων η ανακοίνωση.

Προβληματισμός…
Τα φαινόμενα ρατσιστικής και ακροδεξιάς βίας, έργω και λόγω, είναι δυστυχώς συνηθισμένα στα Γιάννενα, καθώς οι ομάδες νεοναζί όχι μόνο δρουν ανενόχλητες, αλλά «νομιμοποιούνται» κιόλας με την ανοχή των αστυνομικών δυνάμεων, όπως για παράδειγμα συνέβη στις συμπλοκές προ δύο μηνών στη νομαρχία. Από την άλλη, η Πολιτεία παραμένει παγερά αδιάφορη απέναντι στο θέμα του εβραϊκού νεκροταφείου, χωρίς να επεμβαίνει και με κάποιο εναλλακτικό τρόπο φύλαξης ή παρακολούθησης του χώρου, μια και αποδεικνύεται ότι οι περιπολίες των αστυνομικών δεν είναι αρκετές.

Τετάρτη, 3 Ιουνίου 2009

Από που παν σν Αθήνα, ωρέ πατριότ;


Από πού πάνε για Αθήνα;
Του Γιώργου Τσαντίκου στον Ηπειρωτικό Αγώνα

Πέρα από την επικοινωνιακή και προεκλογική εκμετάλλευση, το ευχάριστο είναι ότι η διαδρομή Γιάννενα-Αθήνα έχει πλέον πραγματικές εναλλακτικές λύσεις, ωφέλιμες κατά σειρά προτεραιότητας για οδηγούς, επιβάτες, αλλά και τις… τσέπες αυτών.


Η «κατάργηση» της Κατάρας σχεδόν εξισώνει σε ώρες ταξιδιού τη διαδρομή από Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα προς την πρωτεύουσα, με την κλασική διαδρομή μέσω Αντιρρίου, Κορίνθου κ.ο.κ. Εκεί που φέρνει όμως την πραγματική αλλαγή, είναι το κόστος του ταξιδιού. Από τα Γιάννενα ως την Αθήνα με επιστροφή, ο ταξιδιώτης πληρώνει τέσσερα διόδια (τρία προς το παρόν) με συνολικό κόστος 11 ευρώ, χωρίς είσοδο στην Αττική οδό. Την ίδια στιγμή, η διαδρομή μέσω της γέφυρας του Ρίου κοστίζει αυτόματα 100% περισσότερο μόνο με τη γέφυρα, ενώ ιδιαίτερα επιβαρυντικά είναι και τα υπόλοιπα διόδια. Επίσης, στη διαδρομή από Κόρινθο, η εναλλακτική της Αττικής οδού είναι ιδιαίτερα «θελκτική» καθώς οδηγεί χωρίς προβλήματα στο κέντρο της Αθήνας και στις βορειότερες συνοικίες, με το αντίστοιχο κόστος βέβαια. Από την άλλη, η βόρεια είσοδος στην Αθήνα από την εθνική, δεν έχει διόδια και εξυπηρετεί περίπου το ίδιο δρομολόγιο, αλλά με πιο εύκολο τρόπο.

Δύσκολα, αλλά φθηνότερα
Ο «από πάνω δρόμος» μπήκε στον κατάλογο επιλογών, μετά το άνοιγμα του δρόμου μέχρι το Μαλακάσι. Παραμένει μακρύτερη (περίπου 30 χιλιόμετρα παραπάνω) και πιο πολύπλοκη, με ένα και βασικό μειονέκτημα: Τη διαδρομή Παναγιά-Καλαμπάκα, την οποία προτιμούν σωρηδόν πλέον τα βαριά οχήματα (λεωφορεία, βυτιοφόρα, φορτηγά) και «αν σου κάτσει» μετατρέπει μια διαδρομή λίγων δεκάδων χιλιομέτρων σε ωριαίο σχεδόν μαρτύριο.
Εάν όμως ο οδηγός σταθεί τυχερός (πρωινές ή βραδινές ώρες) τότε τα πράγματα είναι καλύτερα. Τα Τρίκαλα απέχουν λιγότερο από 1,5 ώρα από τα Γιάννενα και ο δρόμος μέχρι την ΠΑΘΕ είναι πιο βατός και λιγότερο επικίνδυνος από αυτόν μέχρι το Αντίρριο.
Επίσης, μετά τη Λαμία δεν υπάρχει πλέον η πίεση των οδηγών που έρχονται από το αντίθετο ρεύμα, όπως στην απαράδεκτη εθνική οδό Πατρών-Αθηνών. Στο αποτέλεσμα, ίδιες περίπου ώρες (άντε, μισή ώρα μακρύτερη διαδρομή από Θεσσαλία), αλλά πιο ξεκούραστες.

Από την άλλη, το πρόσφατο άνοιγμα της παράκαμψης του Αγρινίου δίνει ξανά πόντους στην «κλασική» διαδρομή, καθώς τη συντομεύει αρκετά. Μέχρι πάντως να γίνει η Ιόνια και με την προοπτική της παράδοσης και άλλων τμημάτων στον κάθετο άξονα, που μάλλον θα συμβούν… νωρίτερα, ο δρόμος μέσω Θεσσαλίας μοιάζει αρκετά συμφέρων και πάνω από όλα οικονομικότερος.

Απόσταση Διόδια (σύνολο) Ώρες
Μέσω Τρικάλων: 452 χλμ. 11 ευρώ 5,5
Μέσω Αντιρρίου: 435 χλμ. 28,8 ευρώ 5