Πέμπτη, 18 Μαρτίου 2010

Η Ανατολική Κράψη επέστρεψε στην οδική απομόνωσή της, πριν το 1964.


Ο δρόμος έφερε την καταστροφή

Τον εφιάλτη του αποκλεισμού του χωριού τους από την πρόσφατη μεγάλη κατολίσθηση βιώνουν οι κάτοικοι της Ανατολικής και καλούν τους αρμόδιους φορείς να δώσουν οριστική λύση στο πρόβλημα.

Εδώ και ένα μήνα περίπου ο επαρχιακός δρόμος που συνδέει το χωριό με τα Γιάννενα σταμάτησε να λειτουργεί, αποκόπτοντας τους κατοίκους από τον υπόλοιπο κόσμο. Οι μέχρι τώρα παρεμβάσεις δεν έχουν δώσει οριστική λύση. Όμως, ενδιαφέρουσα είναι η διαμαρτυρία που φορείς και κάτοικοι απέστειλαν στην Περιφέρεια Ηπείρου, καθώς επιμένουν ότι την ευθύνη για τα φαινόμενα των κατολισθήσεων την έχει η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων. Όπως εξηγούν, ο δρόμος που κατασκευάστηκε πρόσφατα προς το Βαθύπεδο δεν μελετήθηκε ούτε και κατασκευάστηκε σωστά, με αποτέλεσμα σήμερα το δημοτικό διαμέρισμα Ανατολικής να παραμένει επί της ουσίας αποκλεισμένο.

«Δρόμο πηγή δεινών» για το χωριό τους θεωρούν τη διάνοιξη του δρόμου από την Κράψη προς το Βαθύπεδο τόσο το τοπικό συμβούλιο όσο και οι κάτοικοι. Ο δρόμος αυτός ολοκληρώθηκε το 2008 και οι 140 κάτοικοι που υπογράφουν τη διαμαρτυρία αναφέρουν ότι από το τέλος του 2008 που ολοκληρώθηκε «άρχισαν τα προβλήματα στο χωριό μας».

Μόνο αυτοκίνητα 4x4

Ωστόσο, το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν η τελευταία κατολίσθηση. Ο δρόμος κόπηκε στη μέση και ακόμη δεν έγινε η αποκατάστασή του. Ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου, Γιώργος Τσιρώνης, δεν κρύβει την απογοήτευσή του για την κατάσταση, αφού, όπως είπε στον «Η.Α.», «μόνο το καλοκαίρι μπορούν να γίνουν εργασίες και το φαινόμενο βρίσκεται σε εξέλιξη». Παράλληλα, σημειώνει ότι μόνο τα αυτοκίνητα 4x4 μπορούν να χρησιμοποιούν τον αγροτικό δρόμο που συνδέει πλέον το χωριό με τα Γιάννενα. «Ουσιαστικά τα συμβατικά αυτοκίνητα δεν έχουν πρόσβαση», υπογράμμισε.

Οι βολές στρέφονται ευθέως κατά της νομαρχιακής αρχής. Όχι μόνο επειδή δεν δόθηκε λύση στο πρόβλημα του αποκλεισμού αλλά και γιατί, όπως αναφέρουν, από έργο που κατασκεύασε στην περιοχή ενεργοποιήθηκε το φαινόμενο των κατολισθήσεων. «Οι κατολισθήσεις αυτές έχουν ως αποκλειστική αιτία και αφορμή τη διάνοιξη του δρόμου προς το Βαθύπεδο αφού στη συγκεκριμένη περιοχή, κατά την κατασκευή του δρόμου, κατέπεσαν χιλιάδες τόνοι βράχων οι οποίοι λόγω του βάρους αλλά και του μεγάλου ύψους που κατακρημνίζονταν είχαν ως συνέπεια να συμπιεσθεί το έδαφος της περιοχής, με τελικό αποτέλεσμα τα υπόγεια αλλά και επιφανειακά νερά που υπήρχαν και υπάρχουν στην περιοχή να μην έχουν διόδους διαφυγής, να λιμνάζουν και να δημιουργούν κατολισθητικά φαινόμενα», σημειώνουν στη διαμαρτυρία.

Κι άλλες επιπτώσεις

Πέραν της συγκεκριμένης κατολίσθησης, η οποία, σύμφωνα με τους κατοίκους, αν συνεχιστεί μπορεί να καταστρέψει οικισμούς και «ενδεχομένως να κινδυνεύσουν και ανθρώπινες ζωές», υπήρξαν και άλλες επιπτώσεις. Έτσι, από τη διάνοιξη του δρόμου προς το Βαθύπεδο καταστράφηκε η δεξαμενή από την οποία υδροδοτείται το χωριό, ενώ παρουσιάστηκαν προβλήματα στην υδροδότηση και αμφιβολίες για την ποιότητα του νερού. Ενάμισι χρόνο αργότερα, καρά τις υποσχέσεις της νομαρχίας και του δήμου Παμβώτιδας, το πρόβλημα ύδρευσης του χωριού παραμένει, αφού δεν έγινε ανακατασκευή της υδρομάστευσης. Επίσης, στις αρχές του Φεβρουαρίου του 2009 σημειώθηκε κατολίσθηση παραλλήλως του δρόμου Κράψη – Βαθύπεδο και κατέστρεψε τον παλιό δρόμο Ανατολική - Βαθύπεδο.

Βασικό αίτημα των κατοίκων είναι η αποκατάσταση των ζημιών σε υδρομάστευση και δρόμους. Η διαμαρτυρία, την οποία υπογράφουν 139 κάτοικοι, έχει κοινοποιηθεί σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Περιφέρεια, Νομαρχία, δήμο Παμβώτιδας), καθώς και στο Τεχνικό Επιμελητήριο και τους βουλευτές του νομού. Τέλος, θέτουν και ζήτημα ολοκλήρωσης της μελέτης για το δρόμο που θα συνδέει τα Τζουμέρκα με την Εγνατία Οδό, αφού έτσι θα βελτιωθεί και η οδική σύνδεση του χωριού.

Χωρίς βατότητα το «Μαυρολάγκαδο»

Να εκτονώσει τις αντιδράσεις των φορέων για την αποτυχία ολοκλήρωσης της μελέτης σύνδεσης των Τζουμέρκων με την Εγνατία και για τα πολλά προβλήματα που προκλήθηκαν στα οδικά δίκτυα της περιοχής, επιχειρεί η νομαρχιακή αρχή. Η μελέτη έχει μείνει ημιτελής και πλέον οι φορείς, όπως ο δήμος Πραμάντων, έχουν απευθυνθεί στην κυβέρνηση προκειμένου να χρηματοδοτήσει τη μελέτη. Αυτή την περίοδο, μάλιστα, σε δύο σημεία του σχεδιαζόμενου δρόμου Μπαλντούμα – Πράμαντα υπάρχουν σοβαρά προβλήματα.

Στο «Μαρολάγκαδο», περιοχή ανάμεσα στα χωριά Προσήλιο και Παλαιοχώρι Συρράκου, η συγκοινωνία έχει σταματήσει λόγω μιας μεγάλης κατολίσθησης που σημειώθηκε την περασμένη εβδομάδα. Ο νομάρχης συναντήθηκε χθες με τους δημάρχους και τους κοινοτάρχες της περιοχής των Τζουμέρκων, τους οποίους και ενημέρωσε σχετικά με τις εκτιμήσεις των τεχνικών υπηρεσιών της για το ύψος της ζημιών, καθώς και τις τεχνικές δυνατότητες που υπάρχουν για την αποκατάσταση των δύο επαρχιακών οδών προς Συρράκο-Καλαρρύτες και Ανατολική. Επανέλαβε, δε, ότι ζημιές αυτές εκφεύγουν από τις δυνατότητες της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης και σε ό,τι αφορά «Μαυρολάγκαδο» ανέφερε ότι θα επιδιωχθεί η προσωρινή αποκατάσταση της βατότητας της οδού. Ο Αλέκος Καχριμάνης πρόσθεσε ότι η οριστική λύση, και στο «Μαυρολάγκαδο» και στην Ανατολική, μπορεί να δοθεί μέσα από τη μελέτη που εκπονήθηκε από τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση στα πλαίσια της οδικής σύνδεσης Κόμβος Αράχθου-Πράμαντα, που στα συγκεκριμένα σημεία προβλέπει την κατασκευή σύγχρονων γεφυρών.

1 σχόλιο:

Stergios Nastopoulos είπε...

Ο Κραψίτης συνάδελφος Σπύρος Π., Μίλτο, μου έλεγε οτι, όταν έρχονταν από το χωριό πήγαινε με τα πόδια στο Δροσοχώρι, και μετά με λεωφορείο για τα Γιάννενα στο Γυμνάσιο, κάθε βδομάδα. Αυτά, τέλη '60, αρχές '70. Να ξαναγυρίσαμε πάλι στις παλιές, "καλές" εποχές; Πάντως ο Σπύρος ακόμα θυμάται πόσο "ξεραίνονταν" στον εμετό, με εκείνα τα σαράβαλα, που μόλις έμπαινες, σε έπιανε η "ποδαρίλα", το πετρέλαιο και ο ξεραμένος εμετός, έτσι ώστε αμέσως να σου γυρνάει το στομάχι. Κρίμα, για ένα πολύπαθο (σεισμοπαθές) χωριό, σαν την Κράψη!